Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tai ji quan patří do rodiny vnitřních stylů. Jako je Pakua, Xing yi atd. Tyto styly využívají ve svých pohybech a úderech vnitřní sílu tzv. čchi. Vznik a vývoj Tai ji je podle čínských legend přisuzován taoistickému mistrovi  Zhan san Fengovi, který žil údajně ve wundangských horách. Říká se, že když sledoval, jak jsou adepti vnějších bojových stylů po tréninku zničení a upocení, snažil se vytvořit styl, který by byl stejně bojovně efektivní, ale zároveň by tolik neničil tělo. Díky tomu vzniklo tai ji quan, které klade důraz na uvolnění celého těla, vnitřní koncentraci a hromadění vnitřní energie v těle.

Asi nejznámější v dnešní době je styl rodiny Yang. Je to poměrně mladý styl, jehož základy stojí na principech taji ji rodiny Chen (čen). Styl Yang vytvořil mistr Yang Luchan, který sloužil v rodině Chen a po večerech tajně cvičil jejich styl. Vše se po čase provalilo, ale pro jeho nadání zůstal na dále ve vesnici a trénoval u mistra Chen Changxinga.

Dále oficiálně existují ještě 2 styly a to styl Wu a styl Sun.

Styl Wu vytvořil mistr Wu Yu Xiang (1812-1880) z hrabství Yongnian. Byl vytvořen na základě staré školy rodiny Chen, kterou se naučil od Yang Luchana.

Styl rodiny Sun vytvořil mistr Sun, který byl expert na bojový styl Xing-yi a Pakua. Tai-ji začal trénovat ve svých 50 letech. Časem vytvořil nový styl, který spojoval prvky těchto 3 škol. Ve svém pohybu je podobný stylu Yang, ale teorie vychází ze stylu Xin-yi.

V dnešní době se tai ji cvičí nejenom v Číně, ale po celém světě, kvůli zdravotním účinkům, které jsou nezanedbatelné. Relaxace celého těla, uvolněné, přirozené dýchání, vláčné kruhové pohyby a cvičení rozvádění vnitřní energie do celého těla, uvolňují dráhy pro proudění energie, zlepšují funkci svalů, kostí a trávicího systému.

Proto je Tai ji Quan vhodný pro zlepšení kondice. Kromě toho dokáže koncentrovaná mysl dát odpočinout nervovému centru a zlepšuje motoriku pohybů. Během několika posledních let výzkum prokázal, že některé zdravotní účinky tai ji, jako je např.: neuralgie, neurastenie, kardiovaskulární problémy, vysoký krevní tlak, artritida, hemeroidy, diabetes atd.

Kromě sestav se zde cvičí i párové přetlačování rukama. Při tomto cvičení dva adepti stojí proti sobě, ruce mají neustále spojené a trénují svůj smysl pro dotyk kůží i pro pohyb celým tělem. V tomto cvičení se používají jak pohyby, které odvádějí ruce protivníka, tak různé odtlačování, páky, stahování atd. Adepti se učí zacházet i se zbraněmi jako je: meč, šavle, kopí, dvojitá šavle atd. Tai ji ať už ho berete jako relaxační nebo bojový styl je vhodný pro všechny věkové skupiny, udržuje tělo v kondici do vysokého věku a pomáhá vás dostat do psychické pohody.

Hlava
Hlava musí být držena vzpřímeně a svaly na temeni musí být uvolněné. Když se tělo otáčí nebo pohybuje, musí hlava zůstat v přímce s trupem a končetinami. Oči se dívají zpříma a jsou zaostřené do dálky. Spodní čelist je lehce uzavřená, zuby a rty se lehce dotýkají. Špička jazyka se dotýká zlehka patra ústní dutiny. Během cvičení musí hlava vše řídit a být pod kontrolou mysli. Soustředěné vědomí stojí za každým pohybem a pozicí. Bez této koncentrace bude mysl rozptýlena a pohyby ztratí svoji koordinaci a ucelenost.

Záda a hruď
Hruď by měla být prázdná a uvolněná. Když se toho docílí, tak klíční kosti a žebra budou uvolněna a poklesnutá a paže tím dosáhnou větší pružnosti a uvolněnosti. Zároveň je důležitá, aby záda byla roztažená, poklesnutá a uvolněná. Podle teorie Jing luo jsou záda místem, kudy vede kanál Du, jeden z 6 Jang kanálů. Je potřeba si dát pozor na to, aby zádové svaly byly roztažené, uvolněné a přizpůsobené tvaru páteře. To umožní volný průchod čchi a krve. "Čchi proudí po zádech sem a tam" a ve správný okamžik vychází z páteře síla.

Pas a páteř
Základem cvičení tai ji quan je páteř a pas. Hlavním požadavkem je poklesnutí energie. Tzn., že obratle v oblasti pasu by se měly přizpůsobit zakřivení páteře, a být lehce zatažené a pokleslé. Pas je osou pro otáčení horní a dolní části těla. Pohyb v pase se nesmí provádět silou, jinak se svaly kolem pasu stáhnou a zabrání tak přirozené pružnosti otáčivých pohybů horní i dolní části těla. Když pas klesá dolů, je potřeba napřímit páteř v dolní oblasti zad. Páteř dospělého člověka se podle čínské medicíny skládá z 24 obratlů. Díky vzpřímenému postoji vykazuje profil lidského těla 4 fyziologická zakřivení: V oblasti temene, hrudi, pasu a v oblasti křížové kosti. Ale jen v oblasti pasu je páteř zakřivena směrem dopředu. Páteř v dolní části zad má být rovná jako "žerď vlajky". Při cvičení je nutné dávat pozor na narovnávání vzniklých zakřivení.

Břicho
V oblasti břicha cca jeden palec pod pupkem, je dan tian, odkud vychází a kam se zase vrací čchi. Během cvičení proudí energie dovnitř a ven z těla a to se děje i v dan tianu. Jde o to, že břišní svaly následují přitékání a odtékání čchi z dan tianu. Když je čchi v centru, tak jsou volnost, pružnost a vydutost společně udrženy.

Ramena a lokty
Uvolni ramena a nech poklesnout lokty, je běžný požadavek u cvičení tai ji. Ramenní klouby by se měly posunout dolů a směrem ven. Podpaží by měly být otevřené a uvolněné. Lokty by měly klesnout dolů, jako by je něco táhlo k zemi. Uvolnění ramen a poklesnutí loktů je vzájemně propojené. Paže směřují do kruhu a jsou uvolněné a živé. Pokud jsou ramenní a loketní klouby volné, může se vnitřní energie dostat až do konečku prstů.

Zápěstí
Aby bylo zápěstí pružné a živé, musí být velmi ohebné. Je potřeba dávat pozor, aby neplandalo a nebylo zesláblé. Pokud se tak stane, ztrácí se obranná energie (peng) a při přetlačování rukama (tchuej šou) bude pro oponenta lehčí uchopit zápěstí a získat nad ním kontrolu.

Dlaň
Dlaň má vypadat jako "řada tašek na střeše". Tzn., že palec a malíček jsou blízko sebe, zatímco ukazováček, prostředníček a prsteníček jsou u sebe. Všech pět prstů drží jakoby u sebe. Střed dlaně je prázdný. Vnitřní energie přichází a naplňuje každý prst až ke konečku.

Pěst
Pěst nesmí být zatnutá příliš silně, jinak bude narůstat napětí v ruce, paži a ve svalech celé horní části těla a způsobí, že postoj bude ztuhlý a strnulý a energie nebude proudit do zápěstí tak, jak by měla.

Špetka
Prsty jsou spojeny svými konci jakoby do "špetky". Palec se dotýká všech ostatních prstů. Zápěstí je uvolněné, nesmí být strnulé. Pokud se použije síla, způsobí tím ztuhnutí zápěstí a rukou. Ztratí se pružnost a živost a bude zablokován průtok čchi.

Dolní končetiny
Tvoří základnu pro celé tělo a jsou zdrojem energie a síly. Říká se, energie je uložena v chodidlech, prochází nohama nahoru, je řízena pasem a projeví se v rukou a prstech.

Třísla
Při cvičení tai ji quan je důležité, aby byla třísla zakulacena, rázná, uvolněná a živá. Je potřeba se vyvarovat postojů, ve kterých jsou třísla vystrčená, zhroucená a bez života. Zakulacení třísel docílíme tak, že kyčle a kolena budou pracovat společně na tom, aby byla otevřená, roztažená směrem ven a zakulacená. Před každým nákrokem se jedna noha vyprázdní a druhá naplní tj. že na jedné noze je váha a na druhé ne. Třísla nesmí být vystrčená. Uvolněných a živých třísel dosáhneme tím, že uvolníme kyčelní kloub a svaly hýždí. Váha se přenáší volně. Třísla jsou považována za zhroucené, pokud hýždě klesnou pod úroveň kolen. Kolení klouby se tak zamknou a úkroky nebudou lehké a klouby pružné. Třísla by měla pracovat v souladu s pasem, kyčlemi a koleny.

Kyčle a boky
Kyčle mají být otevřené a roztažené ven, boky uvolněné a také otevřené ven. Otáčení pasu závisí na tom, jak jsou boky uvolněné a živé. Začátečníci mívají problém s uvolněním boků, protože mívají menší sílu v nohách a jejich kolena nedokáží udržet váhu těla. Proto vystrčí kolena dopředu, postupně se začne vystrkat i břicho, roztáhnout hrudníka zakloní se dozadu. Aby se toto nestalo, je potřeba aby kolena nepřesahovala přes konečky prstů u nohou, boky a hýždě by měly vypadat, jako když sedíte na židli.

Kolena
Kolena jsou v tai ji quan velice důležitá, protože ohýbáním kolen a uvolňováním boků je udržování vzpřímené držení těla. Začátečníci by měli začít cvičit ve vyšším postoji a potom pomalu postoj snižovat. Po cvičení protéká krev v koleních kloubech mnohem rychleji a klouby se zdají být teplé. Abyste se vyhnuli bolestem kloubů, svalů a či kůže způsobených vlhkostí, nikdy se po cvičení nekoupejte ve studené vodě a nenechávejte na sebe foukat studený vítr.

Chodidla
Chodidla fungují jako základna. Nohy by měli být pevné a stabilní. Prsty se nesmějí kroutit nahoru a střed chodidla se nesmí nahýbat nebo posunovat žádným směrem. Při každém nakročení je potřeba, aby noha jakoby zakořenila. Při otáčení do stran je váha na jedné noze, zatímco druhá noha se ohýbá a posunuje.

Závěr
Všechny požadavky na části těla jsou propojené a ovlivňují cvičení během sestavy. Jakékoliv špatné držení těla ovlivní jeho zbytek. Je potřeba si nejdříve vybudovat dobré základní dovednosti. Jenom pak dokážete udržet správné držení těla, uvolněnost, plynulost a neustálé plynulé proudění čchi po těle.